Nörtit rautaesiripun tuolla puolen

Miten Indiana Jones ja Rambo liittyvät kommunismiin? No tietenkin tietokonepelien kautta! Ylen nettisivuilla julkaistu artikkeli Indiana Jonesin seikkailut kommunistisessa Tšekkoslovakiassa kertoo pelisuunnittelusta rautaesiripun toisella puolella.

Peliteollisuus kukoistaa tänä päivänä ympäri maapalloa ja erilaiset tietokonepelit tuovat ihmisiä yhteen eri puolilta maailmaa. Muutama vuosikymmen taaksepäin pelien sisällöt ja tekniset toteutukset olivat hyvin erilaisia. Samalla, kun läntisessä maailmassa pelattiin Super Marioa, Donkey Kongia ja Duck Huntia, itäisessä Euroopassa Indiana Jones taisteli kommunismia vastaan. Tšekkiläinen tutkija Jaroslav Švelch tutkinut kirjassaan Gaming the Iron Curtain tarkemmin 1980-luvun tšekkoslovakialaisesta pelikulttuurista.

Neuvostoliitosta ja sen etupiireihin kuuluvista kommunistista kansandemokratioista ei noussut Tetriksen lisäksi muita tähtiä globaalille pelitaivaalle. Tämä ei kuitenkaan tarkoittanut sitä, etteikö itäblokin maissa kehitetty tietokonepelejä. Pelien tuotanto esimerkiksi Tšekkoslovakiassa oli amatöörien käsissä ja melko pienimuotoista. Yhtenä vaikuttimena tähän oli, ettei tietokoneita Itä-Euroopassa ollut saatavilla samaan tapaan kuin lännessä. Suuret teollisuuden käyttöön rakennetut tietokoneet olivat rautaesiripun itäpuolella suuremassa arvossa kuin pienemmät mikrotietokoneet, joiden hinnat nousivat taivaisiin. Mikrotietokoneita salakuljetettiinkin lännestä itään tekniikasta kiinnostuneiden ihmisten käsiin. Salakuljetut sekä laillisesti tuodut tietokoneet toivat myös ihmisiä yhteen. Ei tosin ihan samalla tavalla kuin nykyään, sillä internetissä tapahtuvan kommunikaation sijaan perustettiin tietokonekerhoja, joissa kiinnostuneet pääsivät pelailemaan.

Mielikuvituksellisuutta ei näistä itäpeleistä puuttunut. Tekstiseikkailupelien lisäksi tuotettiin useampi peli, joissa oli pääosassa Indiana Jones tai majuri Shatokhin, joka taisteli esimerkiksi Ramboa vastaan. Aseena taistelussa Satokhinilla oli vanhat historialliset sukat (joilla mahdollisesti viitattiin kommunistisen järjestelmän löyhkäävän). Tekstiseikkailupelit vaativat myös itsessään mielikuvitusta, koska niissä ei ollut juurikaan kuvallista sisältöä, vaan peli eteni kirjoitetun tekstin mukaan. The Big Bang Theoryssa Sheldon Cooper sanoo tekstiseikkailupelien käyttävän maailman parasta grafiikkaa eli mielikuvitusta. (S04E06)

Olisikin mielenkiintoista päästä pelaamaan näitä vanhoja pelejä, vaikka en itse ole oikeastaan pelannut kuin Segalla Sonicia 90-luvulla ja puhelimella Angry Birdsiä tämän vuosikymmenen alkupuolella. Mielenkiintoani näitä pelejä kohtaan lisää myös se, että niitä on tehty salakuljetetuilla tietokoneilla ja niiden kehittely on ollut ”salaista”. Nämä seikat luovat peleille oman historiallisen kontekstinsa, joka peilaa myös aikakauttaan ja yhteiskuntaa. Olisi myös mielenkiintoista nähdä millaisen vastaanoton nämä pelit saisivat, jos ne tuotaisiin nykypäivänä suuremman yleisön käyttöön. Retropelithän ovat in. Kiintoisaa olisi myös, jos pelit tuotaisiin markkinoille sekä alkuperäisellä graafisella ilmeellään sekä sovitettuna nykyaikaisella grafiikalla. Kiinnostaisiko tämän päivän gamereitä Prahassa pyörivä Indiana Jones tai Ramboa vastaan vanhoilla sukilla taisteleva majuri Shatokhin?