Elämykset ja älypuhelin

Herätyskello, taskulamppu, laskin, kamera, kartta, sanomalehti, muistio, kalenteri, bussilippu, postilaatikko, arkisto, valokuva-albumi, puhelinluettelo, pankki, radio/soitin, keittokirja, televisio… Tätä listaa voisi jatkaa todella pitkään. Mistä tässä listassa on kyse? Luetteloin tähän asioita, joita kannan mukanani lähes jatkuvasti. Ei, en kanna mukanani kuitenkaan rinkkaa tai vedä perässäni kärryä, sillä nämä kaikki mahtuvat taskuuni. Kyseessä on tietenkin älypuhelin, joka pitää nämä kaikki toiminnot sisällään.

Voin milloin tahansa tarkistaa millainen sää on Timbuktussa ja sen jälkeen varata matkan sinne, sekä selvittää, mitä tulee ottaa huomioon Timbuktuun matkatessa. Tämän kaiken voin tehdä esimerkiksi istuessani bussissa matkalla töihin. Älypuhelimet ovat helpottaneet monta päivittäistä asiaa ja ne myös mahdollistavat kommunikoinnin toiselle puolelle maapalloa koska tahansa. Älypuhelin on hyödyllinen laite, joka kuitenkin herättää myös paljon kritiikkiä ja keskustelua esimerkiksi siitä, että miten paljon ruutuaikaa tulee päivässä. Varsinkin lasten kohdalla tämä keskustelu on erittäin vilkasta. Puhelimen näytön tuijottamista pidetään passivoivana ja näin ollen haitallisena. Voisiko puhelinta kuitenkin käyttää myös muuhunkin kuin kissavideoiden katsomiseen? Kyllä voi. Sen voi ottaa vaivattomasti osaksi aktivoimista ja elämysten luomista.

Aktivoinnissa voi hyödyntää helposti muun muassa AR-tekniikkaa ja puhelimen sijaintitietoja, joiden avulla voidaan samalla tuottaa uusia elämyksiä käyttäjälle. Luomamme Discover Jyväskylä- sekä Hossa Värikallio -sovellukset hyödyntävät molemmat tätä teknologiaa hieman eri tavoilla. Discover Jyväskylän avulla pääset tutustumaan menneeseen Jyväskylään. Sovellus näyttää, miltä tutut paikat ovat näyttäneet vuosia sitten ja voit myös kohdata jyväskyläläisiä merkkihenkilöitä kävelyllä keskustassa. Hossa Värikallio pitää sisällään Hossan kansallispuiston kartan, jonka avulla löydät helposti kalliomaalauksille ja voit myös lukea niiden historiasta. Sovelluksen avulla pääset myös itse maalaamaan omat kalliomaalauksesi.

Tällaiset sovellukset palvelevat monella tavalla käyttäjää. Esimerkiksi tällä tavalla toteutettu aarteen etsintä -peli, voi innoittaa seikkailemaan lähiympäristössä. Sisältöjä voi muokata halutulla tavalla. Ympäristöstä voi etsiä aarteiden lisäksi kiinnostavia paikkoja, joista voi lukea lisätietoa ja joka toimii samalla myös oppaana. Kaiken tämän ympärille voidaan myös luoda tarina halutulla teemalla, johon voidaan yhdistää muun muassa paikallishistoriaa, perinnetietoutta tai vaikka kasvien tunnistusta.

Tekniikka toimii etevänä apukeinona elämyksien tuottamisessa. AR- tai VR-teknologiaa voidaan helposti käyttää seikkailujen ja pelien lisäksi myös erilaisten näytösten luomisessa. Ajatellaan esimerkiksi tilannetta, jossa sää ei olekaan palveluntarjoajan puolella ja paksu pilvipeite estää, vaikkapa revontulien katselun. Tässä tilanteessa tekniikka tulee apuun ja asiakas pääsee näkemään silti revontulet, vaikka taivas on pilvien takana piilossa. Tällä samalla tavalla voidaan myös herättää eloon erilaisia hahmoja kuten taruolentoja, eläimiä, historiallisia henkilöitä tai mitä mieleen tuleekaan. Sovelluksella voidaan saada esimerkiksi taulu kertomaan tarinoita tai esittämään arvoituksia. Näin voidaan tarjota erilaisia palveluja useilla kielillä, jotka jäävät takuulla mieleen ja joista kerrotaan tutuille kahvipöydissä.

Kannattaa siis hyödyntää useat mahdollisuudet, joita useimmista taskuista löytyvä älypuhelin mahdollistaa. Yhdistämällä tekniikan muihin palveluihin, voi luoda uuden vetonaulan, joka houkuttaa ihmisiä kohti mitä mielikuvituksellisempia kokemuksia.