Mennäänkö museoon?

Yle uutisoi 30.10.2019 Museokortin kolminkertaistavan sen haltijan museokäynnit ja tämän myötä museoiden tulojen kasvavan. Tämähän on kerrassaan mainiota! Museologian luennoilla kahdeksan vuotta sitten pohdittiin, että miten museoihin saisi lisää kävijöitä. Voiko vastaus olla niinkin yksinkertainen asia kuin Museokortti? Tältä hiukan vaikuttaisi. Vuonna 2015 lanseerattu Museokortti maksaa 69 euroa vuodessa ja sitä vilauttamalla pääsee ilmaiseksi tutustumaan 300 museoon ympäri maan. 2.1.2020 museoiden kävijämäärät olivat taas Ylen otsikoissa, kun uutisoitiin museoiden jonoista.

Jos kerran kortilla pääsee ilmaiseksi sisään museoon, niin miten se sitten lisää museon tuloja? Aalto -yliopiston tekemä tutkimus osoittaa, että Museokortin haltijan mukana usein museoon tulee myös kortiton vierailija. Tämän lisäksi museovierailulla rahaa kuluu museokaupasta tai kahvilasta tehtyihin ostoksiin keskimäärin 10 euroa kävijää kohden. Nämä luvut selviävät myös tuosta tutkimuksesta, jonka voi lukea tämän linkin takaa. 

Museokorttia voikin pitää menestyksenä, mutta riittääkö se pelkästään pitämään asiakkaiden mielenkiinnon yllä? Tamperelaisen artikkelista  9.1.2020 löytyy Suomen suosituimmat museot kävijämäärän perusteella. Listan kärjessä ovat Ateneumin taidemuseo, Amos Rex ja Nykytaiteen museo Kiasma. Näiden museoiden vetovoimaisuuteen vaikuttaa sijainnin lisäksi myös vaihtuvat näyttelyt ja varsinkin Amos Rexissä käytössä oleva moderni näyttelytekniikka. Erilaisilla teknisillä toteutuksilla kävijälle voidaan luoda uudenlainen käyntikokemus, jonka avulla näyttelyn pääsee näkemään ja kokemaan eri tavalla.

Monissa museoissa on jo pitkään ollut käytössä erilaisia audiovisuaalisia elementtejä, kuten videoita ja äänitteitä. VR-tekniikan avulla näyttelyyn voidaan lisätä kokemuksellisuutta, jolloin vierailija pystyy kokemaan millaista on ollut elää 1800-luvun savutuvassa tai miltä on tuntunut laivamatka Atlantin yli purjelaivalla. Useimpiin museoesineisiin ei myöskään saa koskea, koska ne tärväytyvät jatkuvasta koskettamisesta, mutta AR- ja VR-tekniikan myötä museoesineitä pääsee myös käyttämään ilman vaaraa, että ne menisivät pilalle. Tällä tavalla voidaan houkutella kävijöitä näyttelyihin aina uudestaan.

Lähes kaikissa museoissa on pysyvän näyttelyn lisäksi myös vaihtuvia näyttelyitä, joilla on tietty teema. Nämä teemat vaihtelevat suuresti sen mukaan, että mikä museo on kyseessä. Taidemuseoissa näyttelyt vaihtuvat melko tiuhaan ja näyttelyjen teemat ovat myös moninaisia. Teemana voi olla jonkin tietyn taitelijan tuotanto tai jokin ajankohtainen aihe tai melkein mikä vaan ja näyttely rakennetaan näiden aiheiden ympärille. Museokeskus Vapriikissa on yleensä kerrallaan kaksi suurempaa vaihtuvaa näyttelyä, joihin liittyen museokaupassa ja -kahvilassa on myös myynnissä oheistuotteita. Esimerkiksi viime kesän Dracula -näyttelyn aikaan Vapriikin museokahvilassa oli tarjolla Dracula -leivos sekä -tee, joissa molemmissa oli veriappelsiini makuna. (OMG miten hyviä ne molemmat olikaan!)

Summa summarum, mitkä asiat vetävät ihmisiä museoihin? 1. Museokortti ja sen tuomat edut ja 2. mielenkiintoiset näyttelyt. Onkin mielenkiintoista nähdä, että millaisia kävijämääriä museoissa tulee tänä vuonna olemaan ja kasvaako Museokortin suosio vielä lisää. Itselläni sellaista ei vielä ole, mutta olen sen hankkimista pitkään suunnitellut. Mahdollisesti kortti löytyy minunkin taskustani ennen kuin tämä vuosi on kulunut loppuun. Mielenkiintoista on myös seurata uusien näyttelyjen toteutuksia, että minkälaista näyttelytekniikkaa niissä on hyödynnetty ja millä tavalla.