Muutoksia matkailussa

Koronavirus on tällä hetkellä kaikkien huulilla. (Ei kuitenkaan onneksi kirjaimellisesti!) Joka päivä eri tiedotusvälineistä voi lukea uutta tietoa viruksen leviämisestä ja sen vaikutuksista. Käsidesin myynti on huipussaan ja se on loppu monista kaupoista sekä apteekeista. Ihmiset varautuvat karanteeneihin ja varastoivat ruokaa usean viikon tarpeeseen. Mennäänkö tässä kaikessa jo vähän yli? No jokaisella on kantansa asiaan, mutta emme tänään lähde sitä tarkemmin pohtimaan. Koronavirus ei ole vaikuttanut vain käsidesin myyntiin, vaan sillä on ollut suuri vaikutus matkailuun.

Talvilomasesonki on juuri kiireisimmillään etenkin Pohjois-Suomessa. Nyt kuitenkin lentomatkailun rajoitusten ja karanteenien takia ulkomailta tulevien matkailijoiden määrät ovat vähentyneet huimasti. Viikoittain on uutisoitu siitä, miten Lapissa varattuja matkoja on peruuntunut ja on ollut ongelmia paikata peruuntuneita varauksia muilla matkalaisilla. Matkailijoiden vähyys alkaa näkyä jo muuallakin Suomessa. Helsingin Sanomat uutisoi alkuviikolla, miten peruuntuneet matkat näkyvät helsinkiläisissä ravintoloissa. On tietenkin huolestuttavaa, että yritysten asiakkaat vähenevät, mutta voiko hankalalla tilanteella olla joitain positiivisiakin seurauksia?

Ulkomaisten matkailijoiden tulo Suomeen vähentyy, mutta myös suomalaisten matkat ulkomaille vähenevät. Olisiko tämä mahdollisuus kotimaanmatkailun kasvulle ja sen houkuttavuuden lisäämiselle? Hiihtolomaviikkoja on juuri vietetty ympäri maata ja seurasinkin somesta tuttujeni hiihtolomien viettoa. Yhden sosiaaliseen verkostooni kuuluvan ihmisen postaukset pistivät silmään. Tiesin, että hänen oli tarkoitus matkustaa lomalla perheensä kanssa Kap Verdelle. Kuitenkin huomasin postauksista, että hän perheineen oli tuon lomaviikon aikana ensin kylpylässä ja sen jälkeen laskettelemassa ihan Suomessa. Tietenkin tuon suunnitellun matkan peruuntuminen harmitti, mutta sen ei silti annettu pilata lomaa, vaan sen sijaan tuli tilalle vaihtoehtoiset loma-aktiviteetit.

Tilanne toimiikin hyvänä tilaisuutena kehittää kotimaanmatkailua. Näin talviaikana ei voi tarjota lämpöistä rantalomaa tai no sekin voidaan luoda virtuaalisesti. Lämmitetty huone, virtuaalilasit päähän ja lepotuoliin pötköttämään, niin rannalle voi päästä koska tahansa. Tietenkään tämä matkailun muutos ei tapahdu sormia napauttamalla. Se vaatii mahdollisesti uusien palveluiden kehittämistä, jotka houkuttelevat kotimaanmatkailijoita. Markkinointikin saattaa tarvita päivitystä, kun kohderyhmä muuttuu. Painopisteet vaihtuvat sen mukaan, millä tavoin halutaan houkutella uusia asiakasryhmiä.

Sen sijaan, että lähdettäisiin ulkomaille elämysten ja suurten kokemusten parissa, niin niitä voi etsiä lähempääkin. Lentomatkailun voi helposti vaihtaa juna- tai bussimatkailuun, jos ei halu liikkua omalla autolla. Ekologisesti ajateltuna lähimatkailu on myös kannattavampaa. Kaikki riippuu siitä miltä kantilta asiaa katsoo. Lähimatkailu voi olla yhtä palkitsevaa tai palkitsevampaa kuin kaukomatkailu. Miika Nousiaisen kirjassa Vadelmavenepakolainen päähenkilö Mikko Virtanen vertaa tosin Ruotsin eri puolia matkakohteina. Saman vertauksen voisi tehdä Suomeen. Jos haluat rantalomalle, niin voi suunnata esimerkiksi Hankoon, Kalajoelle tai Yyteriin. Lasketteluloman ”Alpeille” voi viettää jossain monista Lapin laskettelukohteista. Kaipaatko kulttuurintäyteistä kaupunkilomaa? Silloin voi suunnaksi ottaa esimerkiksi Helsingin monine museoineen, muitakin hyviä kohteita tosin löytyy. Ruokamatkan suunnaksi voi ottaa Kuopion kalakukkoineen, Savonlinna lörtsyineen tai Lappeenrannan vedyt ja atomit. Vaellus- ja patikkamatkoille riittää myös kohteita monista kansallispuistoista. Tässä on vain muutama esimerkki.

Sananlaskussa neuvotaan ottamaan tilaisuudesta vaarin. Toisessa sananlaskussa taas puhutaan harmaiden pilvien hopeareunuksista. Kannattaa siis ottaa vanhan kansan neuvot mietintään ja käyttää vallitseva matkailutilanne mahdollisuutena uuteen kehitykseen. Jos mietit, että millaista tämä kehitys voisi olla, niin me autamme mielellämme!