Sovelluksen markkinointi

Yksi yleisimmistä kysymyksistä, joka meille esitetään sovellusprojektien alussa on: ”Miten meidän asiakkaamme tietävät tästä sovelluksesta?” Markkinointi ja tiedottaminen ovat yksi tärkeimmistä asioista, mikä tulee ottaa huomioon. Tähän on monia eri keinoja, joita käydään läpi tässä tekstissä.

Eräänlaisena kivijalkana voi pitää perusajatusta siitä, että mitä enemmän näkyvyyttä eri kanavissa, sitä useampi ihminen sen huomaa. Nykypäivänä sosiaalinen media on helppo ja edullinen keino jakaa tietoa, joka voi tavoittaa nopeastikin tuhansia ja taas tuhansia henkilöitä. Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Snapchat, TikTok ja LinkedIn tavoittavat kaikki hieman toisistaan eroavia kohderyhmiä. Facebook ja Instagram ovat tässä tapauksessa ehkäpä parhaat keinot sovelluksen markkinoinnissa. Omien sosiaalisten median kanavien lisäksi markkinointia tapahtuu myös käyttäjien ja yhteistyökumppanien somekanavien kautta. Useimmissa tekemissämme sovelluksissa on ominaisuus, joka mahdollistaa sisällön jaon suoraan käyttäjän somekanaviin. Näihin sisältöihin tulee tietyt tägit, jotka ohjaavat asiakkaamme omiin kanaviin ja muihin sisältöihin. Nykyään sosiaalinen media toimii ”puskaradiona”, jonka kautta on helppo tavoittaa myös haasteellisempia kohderyhmiä.

Toinen tehokas näkyvyyden keino on yrityksen, organisaation tai muun toimijan omat nettisivut. Sovelluksesta kannattaa mainita jo etusivulla jollain tavalla ja myös palveluiden alla. Nettisivuilla kannattaa myös pitää linkkiä suoraan sovelluskauppaan, josta asiakas voi kätevästi ladata sovelluksen suoraan. Somekanavissa kannattaa myös pitää sovelluskauppalinkkiä esimerkiksi kiinnitettynä julkaisuna tai Linktreen kautta. Myös meidän sivuillamme on maininnat kaikista tekemistämme sovelluksista, sekä julkaisemme sovelluksista tietoja myös sosiaalisen median kanavissamme.

Kolmantena markkinointikeinona voidaan käyttää erilaisia fyysisiä tulosteita. Nämä tulosteet voivat olla pieniä esitelehtisiä, mainosjulisteita ja pääsylippuja. Näissä tulosteissa voi olla QR-koodi, joka ohjaa sovelluskauppaan ja muuta tietoa sovelluksesta. Tämä keino toimii erityisesti erilaisten tapahtumien kuten messujen yhteydessä. Museoiden kohdalla nämä tulosteet ovat myös tehokas keino. Pääsylipun oston yhteyteen voidaan pääsylipussa olevan koodin tai mainoksen lisäksi asiakaspalvelutiskille laittaa esitteitä tai mainoksia, joiden kautta vierailija pääsee lataamaan sovelluksen. Museoissa, joissa on ilmainen sisäänpääsy, sovelluksesta kertova mainosjuliste taas puolestaan voi toimia tehokkaammin. Näitä mainosjulisteita voi sijoittaa sisäänkäyntien läheisyyteen tai muille näkyville paikoille.

Tässä on muutama esimerkki, joilla sovellusta voi pitää näkyvillä ja saattaa käyttäjien tietoon. Nämä ovat ehkäpä ne yleisimmät keinot. Tietenkin on olemassa myös monia muita tapoja, kuten verbaalinen markkinointi, jossa kuitenkin on usein mukana myös joku muu esimerkki kuten esite. Aina voi myös keksiä jonkin oman ja mielikuvituksellisen tavan markkinointiin sekä näkyvyyteen. Millä tavalla te haluatte kertoa sovelluksestanne käyttäjille?